středa 17. srpna 2016

Látkování



Ještě před příchodem Myšky jsem si říkala, že bych jednou chtěla zkusit šátkování (rozuměj nošení dítěte v šátku a později v nosítku) a látkování (tj. používání látkových plen). Inspirací pro mě byla moje švagrová.

Po Myščině příchodu došlo poměrně dost rychle na nošení v šátku, který nám opravdu moc pomohl v navázání kontaktu. I když to zpočátku nevypadalo, tak Myška je dodnes nosící typ :-) A myslím, že velkou zásluhu na tom má citlivý přístup Ivy, u které jsme byly na soukromé lekci šátkování. Nošení si užíváme obě!

Látkování tak rychlý průběh rozhodně nemělo. Na začátku jsme chtěli používat jednorázovky, aby na Myšku nebylo moc změn najednou. Pak se objevila mykóza, kterou si s sebou přinesla z Domečku. A pak byla zima a já se nemohla nějak odhodlat... I když jsem si pořád říkala, že to chci aspoň zkusit, a že by mě to mrzelo, kdybych se k látkování nedokopala. Současně mě na celé situaci nejvíc štvalo to množství těžce rozložitelného odpadu. Jako jakousi úlitbu jsem začala používat ekopleny z DM.

Krátce poté co jsem muži říkala, že se obávám, že se k látce asi fakt neodhodlám,  nám došla zásoba jednorázovek. Myška totiž onemocněla, já se nedostala k plánovanému velkému nákupu a muž měl dorazit až pozdě večer. Hm, co teď? Ano, tušíte správně. Na scéně se objevily látkovky, které byly dosud zastrčené na dně skříně. A já je zkusila! Připadala jsem si jako experimentátor první kategorie. A především jsem čekala, co to s Myškou udělá. A ono se nestalo vůbec nic :-)

A tak od té doby převážně látkujeme (pouze v noci dávám jednorázovku, pak na delší cesty a o dovolené). Část látkových plen používám z výbavy mé švagrové. Část jsem pořídila z bazárku a od kamarádky. Kombinuji kapsovky (hlavně na doma) se systémem svrchních kalhotek (i když jsem k nim zpočátku měla výhrady, jenže venku opravdu vydrží víc). Mám tři pleny AIO s nacvakávacím jádrem (takže vlastně SIO), několik svrchňáčků a řadu vkládaček. Ano, je to práce navíc. Ale není to tak strašné :-) 

A hlavně mám příjemný pocit z toho, že: a) jsem překonala svoji liknavost (i když jsem k tomu vlastně byla donucena situací, co si budeme povídat). b) alespoň trochu snižuji produkovaný odpad c)  časem se nám vrátí i peníze vložené do pořízení látkovek.

Musím říct, že jsem přečetla řadu článků a diskusí o používání/nepoužívání látkových plen. Občas jsem nad některými názory žasla. Současně mě to však ještě více utvrdilo v mém přesvědčení, že  látkovky jsou šetrnější k přírodě i dětskému zadečku - minimálně v tom směru, že Myšku častěji kontroluji, zda je počuraná nebo ne. A taky je pravda, že mám štěstí, že se v látkovkách neopruzuje víc než v papírovkách a je v nich spokojená. Jediné, co mě trochu štve, je fakt, že jsem s nimi začala relativně pozdě. Z druhé strany - lepší než vůbec :-)

A pokud někdo z vás váhá, zda látkovky zkusit, přidávám několik zdrojů, ze kterých jsem čerpala při svém "studiu":o) Hezký přehled má Jitu, Syroovka nebo Madame Coquette. Zejména poslední zmiňovaná mě opravdu oslovila ve svém článku. V dost bodech vidím sama sebe.

Látkování zdar!

Edit: Od října 2016 látkujeme celodenně a spokojenost velká :-)

4 komentáře:

  1. Krásně barevná výbavička :-). Já mám v látce už třetí dítě a nedám na to dopustit. Ta trocha práce navíc mi vůbec nevadí, nakupování obrovských balíků plen a časté vynášení koše by mě asi otravovalo víc :-). Moje cesta byla takováhle: před narozením prvního dítěte jsem věděla, že budu chtít používat látkovky, hlavně z ekonomických důvodů. A že to budu právě takhle kombinovat, na noc a cesty jednorázovky, jinak látka. No, ze začátku to tak bylo. Pak jsem zjistila, že i víkend mimo domov se dá zvládnout v pohodě, když mám k dispozici velký nepromokavý pytel :-). Teď už zvládám klidně i týdenní dovolenou bez pračky, pokud mám k dispozici aspoň teplou vodu (a dezinfekci na prádlo) a nějakou šňůru na pověšení. K ekonomickým důvodům se později přidaly i ty ekologické a zdravotní. Takže první dcera měla noční jednorázovku naposledy někdy ve 4 měsících, druhá a třetí už jen v porodnici. Ale rozhodně neodsuzuju a nekritizuju ty, co jednorázovky používají, ať si to každá maminka dělá podle svého :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Hraboško, díky za komentář! Jak už jsem psala, docela mě mrzí, že jsem se k látce dokopala až teď. O to víc si to užívám :o) asi to zní divně, ale mě to fakt baví. Teď jsem také nalomená ohledně noční pleny, tak uvidíme. A jinak to mám úplně stejně jako Ty - také nikoho neodsuzuji za to, že používá jednorázovky. Koneckonců, však jsem na nich jela pěkně dlouho. Jo, a jsi dobrá, že zvládáš praní bez pračky! Jakou desinfekci používáš? Měj se moc hezky :o)

    OdpovědětVymazat
  3. Ehm, nějak jsem zapomněla odpovědět... Používám dezinfekci na prádlo Sanytol. Ta zvládá zlikvidovat bakterie a jiné breberky i při nižších teplotách. Vždycky jsem plínky nejdřív přemáchla v teplé vodě, skvrny od stolice co nejlíp vydrbala (super je na to měkký kartáček na zuby), pak je naložila do kyblíku, zalila čistou vodou, nalila k nim trochu té dezinfekce a nechala aspoň hodinu odmočit. A pak důkladně vymáchala pod tekoucí vodou, klidně už studenou. Dokonalé praní to sice není, ale naštěstí moje holky nemají nijak citlivou kůži a těch pár dní to přežily :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hraboško, v pohodě :-) děkuji! Říkala jsem si, že to bude asi Sanytol. Já mám ještě desinfekci značky DM a ta je také v pohodě. Jinak u mě nyní posun - už látkuji i v noci a na cestách :o) Měj se moc hezky P.

      Vymazat

Děkuji za Váš komentář a návštěvu u mě :-)